Ontdek de Vereniging
van de Adel van het
Koninkrijk België
In het nieuws
Fleur de Changy vertelt ons over het 5e Art & Craft Salon dat op 15 en 16 februari in de VAKB wordt gehouden. Een prachtige viering van creativiteit en smaken dankzij de aanwezigheid van onze exposanten.
Philippe de Potesta: Hallo Fleur, het volgende Art & Craft Salon vindt binnenkort plaats. Kunt u ons daar iets meer over vertellen?Fleur: Heel graag! Op 15 en 16 februari openen de deuren van de 5e editie van deze tentoonstelling. Dit jaar voegen we een nieuwigheid toe: de 30 kunstenaars worden bijgestaan door culinaire ambachtslieden! Het zal een gelegenheid zijn om 35 talenten uit alle artistieke disciplines, stijlen en materialen, goede amateurs en professionals, te ontdekken en hun heerlijke producten te proeven. Philippe : Hoe selecteert u de kunstenaars die zullen exposeren? Op basis van een bepaald thema? Fleur: Het eerste idee is om de talenten van de leden en al het goud dat ze in hun vingers hebben in de verf te zetten. De selectie die wordt gemaakt uit de vele aanvragen die elk jaar binnenkomen, is eerlijk gezegd niet eenvoudig. We proberen er telkens voor te zorgen dat de mensen tijdens hun bezoek allemaal een vonk hebben voor een werk, een stijl, een materiaal, een kunstenaar. Dit jaar ontdekken ze portrettisten, dierenbeeldhouwers, landschapsschilders, fotografen, abstracte kunst, doeken gemaakt van gerecycleerde materialen... of heel specifieke media zoals lichtgevende werken. Het scala aan artistieke disciplines is dan ook zeer breed en zonder enig ander thema dan het presenteren van de talenten van de leden van de vereniging.Wat de culinaire ambachtslieden betreft, hebben we specifiek gekozen voor kleine bedrijven: de ambachtslui zelf zullen er dus zijn. Alleen al de knowhow en liefde van deze producenten voor pure en natuurlijke ingrediënten zijn een omweg waard! De meesten onder hen zijn verwerkers van wat Moeder Natuur laat groeien in hun moestuinen of hun boom-, olijf- of wijngaarden... Vooruitlopend op de 6de editie van het salon kan het nuttig zijn om de lezers duidelijk te maken dat nominaties kunnen worden ingediend door leden, hun echtgenoten en kinderen. De exposanten zijn dus niet per se allemaal adellijk.Wat de uitstraling van al deze exposanten betreft, hebben zij allemaal hun klanten, docenten, studenten, enz. uitgenodigd om hun nieuwste werken te komen bewonderen. Dit evenement staat dus open voor iedereen, leden en niet-leden, liefhebbers van kunst, delicatessen... en erfgoed: het huis van "de 25" is een prachtig decor voor dit soort tentoonstellingen!Philippe : Als ik het goed begrijp, is elke editie heel anders dan de vorige...Fleur : Inderdaad! De Art & Craft Salons volgen elkaar op, maar zijn niet gelijk. Sinds 2017 hebben we op elke editie 24 "nieuwe" kunstenaars en ambachtslieden voorgesteld, waaronder enkele grote namen uit de kunst. Technieken, dragers, materialen... veranderen dus elke keer. Zoals hierboven vermeld, zullen dit jaar de grafische kunsten worden gecombineerd met culinaire kunsten: we zullen ook gebruik maken van de onlangs gerenoveerde JBA-ruimte om exposanten te presenteren die de pupillen en de papillen van onze bezoekers zullen bekoren! Achter de schermen is ook het organisatieteam geëvolueerd: tijdens de eerste edities heeft het duo gevormd met baron Henry d'Anethan, toenmalig secretaris-generaal, zeer goed gewerkt. Sinds enkele maanden is er een zeer vrouwelijk kwartet aan de slag met mevrouw Amaury de Troostembergh, vicevoorzitter, mevrouw Caroline Siraut en juffrouw Yolande de Borchgrave, van het secretariaat. En last but not least is het belangrijk erop te wijzen dat onze vrijwilligerswerking het mogelijk maakt om, net als bij verschillende andere topactiviteiten van de VAKB, grotere winsten te doneren aan Solidaritas.Philippe : Merkt u over het algemeen verkopen ter plaatse of kansen voor exposanten?Fleur : Jazeker! Bij elke editie verkopen de meeste exposanten één of meerdere werken. Dit is onze kleine beloning: we zijn erin geslaagd om de aandacht van amateurs te vestigen op het ene of het andere talent tot op het punt dat hij er zijn interieur mee wil decoreren. We hopen altijd dat de ene of de andere galeriehouder daar ook wat scouting gaat doen... Ook de 600 tot 800 bezoekers die bij elke editie aanwezig zijn, bewijzen de belangstelling van het publiek voor deze grote talenten. Philippe : het laatste woord?Fleur : Als organisatrices hebben wij de meeste werken alleen op foto's gezien. Wij wachten met ongeduld de opening van het salon af, want zoals bij elke andere tentoonstelling, zal dit artistieke weekend hoge toppen scheren!5e Art & Craft Salon, op zaterdag 15 en zondag 16 februari van 10u30 tot 18u30 op het hoofdkantoor van de VAKB. 8 € inkom voor leden, 10 € voor niet-leden, gratis <18 jaar.Bedankt beste Fleur dat u ons deze zeer interessante informatie hebt gegeven die ons in staat zal stellen ons bezoek aan dit Art & Craft Salon beter te begrijpen.Interview door Philippe de PotestaMeer informatie
Nieuws
Jean Ferrat zong: "De vrouw is de toekomst van de man". Wat een mooie gelegenheid om in onze turbulente wereld, vragen te kunnen stellen aan Anne-Claire de Liedekerke, voorzitster van de vereniging Make Mothers Matter - MMM. Met overtuiging, duidelijkheid en een warme en waardevolle vastberadenheid stemde zij ermee in om onze vragen te beantwoorden.
Hoe is deze MMM-beweging tot stand gekomen?Make Mothers Matter is een vereniging zonder politieke of religieuze overtuiging, geboren in 1947 bij UNESCO, in een naoorlogse context: tijdens de oorlog, toen mannen en veel kinderloze vrouwen aan het front streden, waren het de moeders die "de boel draaiende hielden", door te zorgen voor de boerderijen, de winkels, de bedrijven... bovenop het huishouden en de opvoeding van de kinderen. Zij moeten alles beheren. Het was naar aanleiding van het internationale congres "La mère, ouvrière du progrès humain", georganiseerd bij UNESCO, dat de Wereldbeweging van Moeders omgedoopt werd tot Make Mothers Matter – MMM.MMM verdedigt de vrouwen die moeder zijn en waardeert hun rol in het gezin en in de samenleving. MMM nodigt ons onvermoeibaar uit om zich ervan bewust te worden dat moeders actoren zijn van verandering voor een betere wereld en dat hun actie een impact heeft die veel verder reikt dan de familiale kring."Als moeders gesteund en erkend worden," zegt u, "zijn zij actoren van verandering", wat zou dan hun rol zijn?Het feit dat wij de rol van moeders erkennen, betekent dat wij ook het concept "CARE" (een allesomvattend woord voor "zorgen voor") verdedigen. Dit WERK van zorg en onderwijs (het is echt "werk", ook al is het onbetaald!) is heel erg belangrijk om het familiaal en sociaal evenwicht te behouden! Het is werk dat onzichtbaar gemaakt wordt en toch gaan daarachter economische, ontwikkelings-, sociale rechtvaardigheids-, gelijkheids- en zelfs vredeskwesties schuil. Op een symposium in Bangladesh hoorde ik deze kreet uit het hart van vrouwen die dezelfde was als die van moeders in ons land: "Wij vragen om ERKENNING voor ons werk in ons gezin!" Het is zo noodzakelijk en voor de hand liggend, want "probeer het eens zonder moeders"! In een wereld van betaalde arbeid "begint de echte loonkloof bij de geboorte van het eerste kind...”. En dit is een groot onrecht voor moeders die zich maar al te vaak in de armste categorie van de bevolking bevinden. Deze vaststelling werd in het leven geroepen door Claudia Coldin, een Amerikaanse onderzoekster en Nobelprijs voor economie in 2023. Maar MMM beweert dit al heel lang!Wat zijn de belangrijkste actiegebieden van MMM?De opwaardering van het gezinswerk van “zorg en onderwijs” die een reële impact heeft op de toekomst van landen; de ontwikkeling in de vroege kinderjaren vanwege het belang van een affectieve en emotionele basis; het combineren van gezins- en beroepsleven; de mentale gezondheid van moeders, vaak de uitputting nabij, wegens de zware belasting van gezin en werk. Want overal zijn het de moeders die het meest voor de kinderen zorgen. Ze zijn soms ook het slachtoffer van geweld, terwijl ze – wat een geweldige paradox – de macht hebben om vrede te bevorderen en de waarden van sociale cohesie bij te brengen. Ten slotte de inzet van vaders, een essentiële hefboom om de situatie te veranderen door zich meer in te zetten in de zorg voor en het onderwijs van kinderen.Hoe kan een moeder erin slagen om het gezins- en beroepsleven te verenigen? Hoort de arbeidswereld deze dringende vraag?Sinds het begin van het industriële tijdperk zijn gezinnen zich blijven aanpassen aan de arbeidswereld. Vandaag de dag moet de arbeidswereld zich aanpassen aan gezinnen. Dit is van vitaal belang voor onze samenlevingen. Het is een kwestie van beseffen dat op bepaalde momenten prioriteit moet worden gegeven aan het gezin. Het ontwikkelen van flexibiliteit op het werk en van deeltijds werk; De intrede in de arbeidsmarkt vergemakkelijken door de vaardigheden die door het gezinswerk zijn verworven, te waarderen. De diversiteit van beleidsvormen en maatregelen moet gepaard gaan met de diversiteit van de keuzes en mensen.MMM werkt ook in partnerschap met andere organisaties. Hoe?MMM is een wereldwijde vereniging met een netwerk van partnerverenigingen die ter plaatse optreden met en voor moeders. MMM hoort de stemmen van moeders en laat ze ook horen: we horen wat moeders in verschillende landen zeggen en herhalen dit op het niveau van internationale instellingen om wetten en maatregelen tot stand te brengen die een antwoord bieden op de uitdagingen waarmee moeders worden geconfronteerd.De kracht van MMM is het feit dat wij bruggen slaan tussen moeders en beslissers. Ons doel is om moeders te ondersteunen met een diepgaande en blijvende impact op hun kinderen, hun families en meer in het algemeen op de samenleving als geheel.Thomas d'Ansembourg schreef dat "een gepacificeerde burger een pacificerende burger is". Wat een sterke evidentie om zonder voorbehoud aan onze samenleving aan te bieden. Door zijn inzet, zijn juiste woorden en zijn bezorgdheid om moeders te verenigen, probeert MMM deze evidentie continu en met een flinke dosis enthousiasme te verbeteren!Wij danken gravin Emmanuel de Ribaucourt voor het schrijven van dit interview.
In het hotel de Gaiffier d'Hestroy in Namen, waar het museum van oude Naamse kunsten is gevestigd, debuteert de tentoonstelling LOUISE D'ORLÉANS, eerste koningin der Belgen: een romantisch lot.
De heer Julien de Vos is voor de Provincie Namen directeur van de Dienst Musea en Cultureel ErfgoedPhilippe de Potesta: geachte heer de Vos, is er een verschil tussen de tentoonstelling over Louise d'Orléans die in Chantilly plaatsvond en de tentoonstelling die momenteel tot half juni in Namen loopt?Julien de Vos: de tentoonstelling in het Musée Condé in Chantilly was een gelegenheid om de bijzondere plaats die Louise innam in het koninklijk huis van Orléans op te roepen en om het belang ervan op een bepaalde manier te rehabiliteren, met een bijzondere nadruk op de smaken en de passies die ze van haar ouders had geërfd. De tentoonstelling in Namen voegt een aanvullende, meer persoonlijke component toe aan deze eerste presentatie, niet alleen dankzij de geschriften van de vorstin (haar overvloedige correspondentie, haar schetsboeken, haar "schoolmeisjes"-oefeningen, haar reisnotitieboekjes, enz.), maar ook dankzij de hulp van voorwerpen en souvenirs die zij verzamelde of zelf maakte. Zo onthult de scenografische rondleiding bijvoorbeeld voor het eerst juwelen en sentimentele voorwerpen, maar ook sculpturen, tekeningen en aquarellen die de eerste koningin der Belgen zorgvuldig in haar appartementen bewaarde in romantische portefeuilles of albums. De voorgestelde stukken, die nog nooit tevoren tentoongesteld waren, zijn dus talrijker en diverser om met bescheidenheid de intimiteit van Louise te ontdekken, vanaf haar passie voor de Middeleeuwen en zijn kastelen, tot haar Belgische verbondenheid en de gevechten die haar visie op de koninklijke functie hebben gesmeed. Aan het einde van het bezoek, ver van de visie van een zichzelf wegcijferende vrouw en een vergeten koningin die de herinnering al te vaak heeft achtergelaten, wordt Louises persoonlijkheid aan de bezoeker onthuld zoals die er destijds uitzag: een icoon voor België die haar beschermengel werd, een eerste koningin der Belgen die het lot van een romantische heldin kende.Ph de P: Is er onder de tentoongestelde stukken eentje die een bepaalde emotie oproept?J de V: Het tentoongestelde object dat voor mij en voor de bezoekers de meeste emotie opwekt, is ongetwijfeld de gouden armband met de medaillons in de vorm van hartjes, met daarin het haar van Louises naaste familieleden. Dit kostbare juweel, dat de Koningin der Belgen in staat stelde innig dicht bij haar dierbaren te blijven, werd op 3 april 1844 door koningin Victoria van Engeland geschonken ter gelegenheid van de verjaardag van Louise. Het maakt deel uit van de lange romantische traditie van sentimentele sieraden die gebruikt werden als kostbare reliekhouders, naar believen meegenomen door Louise tijdens haar uitstapjes of, vaker, gedragen in de privacy van haar appartementen. Ze zijn de belichaming van de hechte banden en van de familiale herinneringen die de leden van de prinselijke hoven graag opriepen, door dergelijke voorwerpen aan te bieden en uit te wisselen. De miniaturisten, makers van deze sentimentele juwelen, waren bijzonder gezochte kunstenaars, in zoverre dat de kostbaarheid van de gouden recipiënten - vaak versierd met edelstenen - kon worden gecombineerd met het gebruik van miniaturen, gemaakt door de grootste kunstenaars, van wie de beroemdste ongetwijfeld William Charles Ross is. Geïnspireerd door de officiële portretten van Franz Xaver Winterhalter, concentreerde de miniaturist zich op het behoud van alleen maar de ogen, die als "de stem van de ziel" werden beschouwd. En het is deze overvloed van pupillen die opvalt, terwijl in verschillende van deze medaillons bepaalde inscripties soms de "eigenaar" van het oog identificeren. In andere gevallen wordt de voornaam op het deksel gevormd door het gebruik van acrostichons, waarbij de initiaal van elke steen een zeer specifieke letter vertegenwoordigt. De kostbaarheid van deze twee objecten, intiem en vertrouwd, werpen een ontroerend licht op de gevoelens die de koningin in haar dagelijks leven ervaart. Het zijn de onderzoekingen, die in nauwe samenwerking met het Musée Condé werden uitgevoerd, die het mogelijk maakten om niet alleen geschiedenis van deze stukken terug te vinden en te traceren, maar ook om de stukken zelf te verwerven. Zij zijn nu eigendom van het museum van Chantilly en zijn dus toegetreden tot de collecties waarvan het ontstaan gevormd werd door Louises eigen broer, de hertog van Aumale Henri d’Orléans.Hartelijk dank aan de heer de Vos, een man met een passie voor geschiedenis, voor zijn uitleg die ons echt zin geeft om deze fascinerende tentoonstelling over onze eerste koningin te ontdekken op de prestigieuze plaats die het hotel de Gaiffier d'Hestroy is, in het centrum van Namen. Tentoonstelling geplaatst onder de Hoge Bescherming van Hare Majesteit de Koningin.Tentoonstelling geplaatst onder de Hoge Bescherming van Hare Majesteit de Koningin.Philippe de Potesta
CARE Belgium : Handelen voor een stabielere en rechtvaardigere wereld
In een snel veranderende wereld, gekenmerkt door steeds complexere geopolitieke, economische en ecologische crises, staat internationale solidariteit voor grote uitdagingen. De huidige context is bijzonder moeilijk: oorlog in Oekraïne, klimaatcrisis, voedselonzekerheid... allemaal verschijnselen die de ongelijkheid vergroten en de stabiliteit in de wereld ondermijnen. In deze turbulente en onzekere context is het essentieel om onszelf een fundamentele vraag te stellen: kunnen we echt zonder internationale solidariteit?Het antwoord is nee. Internationale solidariteit is niet alleen een morele verplichting; het is een pijler van stabiliteit voor de hele planeet. Dankzij humanitaire hulp en internationale samenwerkingsinitiatieven is op veel gebieden aanzienlijke vooruitgang geboekt. De afwezigheid van grote conflicten tussen landen van de Europese Unie sinds 1945 is een treffend voorbeeld. Ook is de extreme armoede drastisch gedaald, van 36% in 1990 tot 8,5% nu. Deze vooruitgang is het resultaat van internationale samenwerking en de inzet van NGO's, die zich dagelijks inzetten om crises aan te pakken.NGO's staan vandaag voor vele uitdagingen: toenemend nationalisme, in zichzelf gekeerde houdingen en de versnippering van solidariteitsinitiatieven. Deze moeilijkheden mogen ons echter niet blind maken voor de mogelijkheden die een op samenwerking gebaseerde en inclusieve aanpak biedt. De tot nu toe geboekte vooruitgang toont aan dat het mogelijk is om collectief het verschil te maken, en er zijn vele voorbeelden die aantonen dat collectieve actie blijvende overwinningen kan opleveren, zoals de uitroeiing van de pokken of de ecologische vooruitgang die geboekt werd met het Protocol van Montreal.Bij CARE Belgium kiezen we voor actie. Sinds 2015 heeft ons CARE International netwerk 210 miljoen mensen ondersteund. Maar om deze vooruitgang te bestendigen, moet solidariteit een prioriteit blijven. We zetten ons niet alleen in voor tijdelijke oplossingen, maar ook voor investeringen in duurzame acties die mensen in staat stellen zich te herstellen en te versterken op lange termijn. Dit betekent een holistische aanpak, waarbij noodhulp, lokale capaciteitsopbouw en maatregelen ter bevordering van de veerkracht bij toekomstige crises worden gecombineerd.Internationale solidariteit is geen optie, maar een noodzaak als we een stabielere, eerlijkere en rechtvaardigere wereld willen opbouwen. Het is met deze overtuiging dat we ons werk dagelijks voortzetten en miljoenen mensen in kwetsbare situaties ondersteunen. Maar om deze vooruitgang te kunnen voortzetten, is het essentieel dat solidariteit een wereldwijde prioriteit blijft en dat ieder van ons, door middel van concrete acties, dit engagement blijft ondersteunen.Met dit in gedachten nodigen we je uit om samen met ons de internationale solidariteit te steunen. We hopen jullie onder ons te mogen tellen op 12 juni 2025 in het Egmontpaleis, om samen de 10de verjaardag van ons Liefdadigheidsgala te vieren, onder het voorzitterschap van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Esméralda van België, Erevoorzitster van CARE Belgium. Deze historische avond zal een decennium van solidariteit en steun vieren voor de projecten die we over de hele wereld uitvoeren om vrouwenrechten te promoten, de effecten van klimaatverandering te bestrijden en te reageren op humanitaire noodsituaties.We willen graag Baron (Johan) Swinnen bedanken voor het produceren van dit artikel en de bijdrage van Odile de Saint-Marcq, secretaris-generaal van CARE Belgium.
Na afloop van het feest, de evaluatie: ontmoeting met baron (Guy) de Borchgrave, verantwoordelijke voor het vakb-bal
Het 75e VAKB-bal werd dit jaar gehouden in het teken van feest, elegantie en solidariteit. Een uitzonderlijk moment dat verschillende generaties samenbracht rond hetzelfde doel: de acties van Solidaritas steunen en tegelijkertijd een kostbare traditie voortzetten.Maar achter het licht en de muziek gaan maanden van voorbereiding en de niet aflatende inzet van een team vrijwilligers vooraf, die dit evenement mogelijk maken. Guy de Borchgrave, die al bijna 15 jaar aan het hoofd van deze organisatie staat, deelt met ons zijn beoordeling van deze historische editie en blikt terug op zijn engagement van meer dan 40 jaar binnen de VAKB.Een succesvol 75e balWat waren volgens u de grote successen van deze editie?"De pianobar was echt een succes: een geweldige sfeer en een heel talrijk publiek.De sfeer op de dansvloer, vanaf het begin van het bal, was bijzonder enthousiast, voor alle generaties ! Om nog maar te zwijgen over de fotocel, die een groot succes was."Een jubileumeditie als geen anderWaarin verschilde deze 75e editie van de vorige?"Wij hebben een paar specifieke details toegevoegd om het jubileum te benadrukken, zoals aangepaste tafelnamen als eerbetoon aan leden die een sleutelrol hebben gespeeld sinds het begin van het bal of een speciale aandacht voor iedereen die dit jaar zijn 75e verjaardag viert. Bertrand de Jamblinne heeft over de geschiedenis van het bal zelfs een website gemaakt ."Een langdurige verbintenisU bent al meer dan 40 jaar betrokken bij de VAKB en meer dan 30 jaar bij het bal. Wat is uw diepe motivatie?"De VAKB is een oude dame waar ik heel veel van hou. Ik werd geïnspireerd door voorbeeldfiguren als graaf Jean d'Ursel en Mevrouw Martens de Noordhout, die mij “goesting” gaven om mij te engageren."Wat raakt u het meest in dit menselijke avontuur?"Ik waardeer het vooral dat jongeren elkaar een avond lang aan de andere kant van de dienstverlening ontmoeten als obers en vrijwilligers. Velen van hen kijken na deze ervaring nooit meer op dezelfde manier naar een ober."Hoe is het bal in de loop der jaren geëvolueerd?"Het bal blijft traditioneel en multigenerationeel, wat een bewuste keuze is. Sommige veranderingen zijn noodzakelijk, vooral met nieuwe technologieën, maar ze moeten met finesse worden geïntegreerd om een deel van het publiek niet te destabiliseren. Ik denk onder meer aan de pianobar of de deelname aan bepaalde rally's. Sommige mensen vinden het bal 'stofferig', ik zeg liever 'traditioneel'."Waarom naar het bal komen?Wat zegt u aan wie nog nooit heeft deelgenomen en nog steeds twijfelt?"KOM! Wie komt, gaat nooit meer weg !"Wat maakt dit evenement uniek?"De multigenerationele sfeer. Het is zeldzaam om grootouders, ouders en kleinkinderen op dezelfde dansvloer te zien."Een geoliede organisatieHoeveel mensen werken er achter de schermen?"We hebben een team van 25 mensen, allen verantwoordelijk voor een onderdeel, die garant staan voor een vlotte organisatie. Op de avond van het bal nemen 140 vrijwilligers het over om alle diensten tot het einde van de nacht te verzekeren."Wanneer begint de voorbereiding van een editie?"De dag na het bal!"Een engagement voor solidariteitNaast de feestelijkheden heeft het bal ook een sociale en solidaire roeping. Kunt u ons eraan herinneren wat dit evenement kan financieren?"Het bal is een van de meest lucratieve evenementen voor Solidaritas. Wij willen dat het toegankelijk blijft voor al onze leden, terwijl we onze solidariteitsacties ondersteunen."Hartelijk dank aan Guy de Borchgrave en zijn hele team voor hun opmerkelijke werk. Dankzij hun inzet blijft het VAKB-bal zijn tradities in ere houden en tegelijkertijd bijdragen aan een essentiële zaak.Tot volgend jaar, op de derde zaterdag van maart, voor een nieuwe onvergetelijke editie!
Gekruiste blikken... bruisend!
Net zoals de felle kleuren van de regenboog een landschap verrijken, kan het creëren van verbanden en affiniteiten tussen musea een wereld van mogelijkheden openen! Dit was het geval tijdens de vruchtbare ontmoeting tussen Valentine Boël, voorzitster van de Vrienden van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis en Eline Ubaghs, voorzitster van de Vrienden van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten.André Malraux zei dat een bezoek aan een museum een genot voor de geest was: laten we eens kijken naar het menu.Eline Ubaghs belicht het bij uitstek multiculturele karakter van Brussel en nodigt musea uit om te communiceren over de waarden van ons land, die het mogelijk maken om de denkpatronen te begrijpen die tot onze huidige cultuur hebben geleid. Het vooruitzicht van het 200-jarig bestaan van het Koninkrijk herinnert ons aan deze noodzaak. Tegen 2030 zullen de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten genieten van tal van structurele upgrades. De werken zullen het noodzakelijk maken om meerdere collecties te verplaatsen. Gerenoveerde tentoonstellingszalen zullen geopend worden voor het publiek om een nieuw museaal parcours van de permanente collecties aan te bieden, met werken uit de 15e tot de 21e eeuw die niet langer chronologisch gecompartimenteerd zullen worden. Deze tentoonstelling zal meer transversaliteit, diversiteit en inclusie bieden.De musea die in 2024 meer dan 700.000 bezoekers verwelkomden, zullen hun beleid van bruiklenen en partnerschappen met exposities over de hele wereld voortzetten, teneinde hun collecties op te waarderen.In dezelfde geest wijst Valentine Boël erop dat de vzw Vrienden van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis 50 jaar geleden werd opgericht door Pierre Solvay om musea toegankelijk te maken en cultuur te promoten bij een breed publiek. Daarnaast wou hij ook deze musea steunen bij de opwaardering en de verrijking van hun collecties door middel van de restauratie van museumwerken en de aankoop van werken met een wetenschappelijke waarde voor collecties die een gelijkaardige kwaliteit en interesse vertonen als die van het Victoria & Albert Museum in Londen. "De kennis van de collecties en het plezier van het ontdekken mogen delen met bezoekers, laat ons toe alle facetten van de wereld waarin we leven te waarderen. Bovendien vereren de curatoren ons altijd met hun aanwezigheid op onze evenementen, die zij aanvullen met hoogwaardige conferenties en presentaties." Zij voegt eraan toe: "Ons zeer dynamische team doet erg veel moeite om een aantrekkelijk programma te ontwikkelen van bezoeken, zowel tijdens de week als in het weekend, nocturnes, gespecialiseerde bezoeken met de curatoren, evenals activiteiten voor grootouders en kleinkinderen".Overtuigd vervolgt ze: "De horizon van 2030 is een uitdaging voor een ruimere zichtbaarheid van musea en het beter tot hun recht laten komen van de collecties in een nieuwe setting met de heropening van de gerenoveerde zalen. Onze twee belangrijkste projecten zijn de digitalisering van de bezoeken via een app voor de nieuwe 19e- en 20e-eeuwse zalen die we in juni zullen inhuldigen en de inrichting van een onthaal in het Museum voor Kunst en Geschiedenis door vrijwilligers.Het is in dezelfde geestestoestand dat Eline Ubaghs werkt : "De Vrienden zullen zich meer dan ooit inzetten om de Musea te helpen bij het vervullen van hun doelstellingen. Hun bijdrage richt zich voornamelijk op het verwelkomen van bezoekers en het ondersteunen van de opleiding van een steeds gediversifieerder publiek, in het bijzonder de jonge bezoekers. »Ze vervolgt: "In 2025 zullen de Vrienden 100 gratis rondleidingen aanbieden voor onderwijsscholen in België, prioritair voor de minder bedeelde scholen. Zij zullen de productie en de distributie financieren van het Kleine Draagbare Museum, ontwikkeld door de culturele Bemiddeling van Musea, evenals de opleiding van leraren die verantwoordelijk zijn voor het gebruik van deze kits op scholen. Ze zullen bijdragen aan het opleiden van freelance gidsen in diversiteit; zij zullen de uitrusting van het "Museum op Maat" vernieuwen, dat een programma aanbiedt, aangepast aan kwetsbare of mindervalide bezoekers. Op een meer originele denkwijze zullen zij de realisatie mogelijk maken van een academisch project met dermatologen van de VUB over de studie van verven... De Vrienden willen hun leden kennis laten maken met kunst en publiceren twee keer per jaar een boekje "Become a Friend" met informatie over werken, tentoonstellingen, evenementen en culturele initiatieven die gericht zijn op het openstellen van de Brusselse, Europese en zelfs mondiale culturele scène. »Valentine Boël en Eline Ubaghs beklemtonen allebei dat ze uitsluitend met vrijwilligers werken; al het geld wordt geïnvesteerd in publicatie-, restauratie- en aankoopprojecten voor musea. Ze zijn een groot voorstander van het idee dat een museum een ontmoetingsplaats is, in een geest van diversiteit en universaliteit, om weerstand te bieden aan het obscurantisme dat steeds meer op de planeet heerst. Dit is een boodschap die met name aan de jongere generaties moet worden doorgegeven.Het belang van cultuur is doorslaggevend om elkaar beter te begrijpen en om verschil – met zijn verrijkende eigenschap – te aanvaarden. De steun van de Vrienden is van vitaal belang voor onze Belgische musea. Zegt men niet dat musea de sterrenchefs van cultuur zijn?De ontmoeting van twee persoonlijkheden die zo bezorgd, helder en enthousiast zijn, bleek een fascinerende ervaring; Deze warme en relevante gekruiste blikken maken een mooie afsluiting mogelijk: het zijn op elkaar afgestemde blikken geworden! We willen gravin Emmanuel de Ribaucourt bedanken voor het schrijven van dit interview.
Evenementen
Zomers buffet
Christine de Pret en Cécile Poswick verwachten u voor een uitgebreid zomerbuffet. Dit is de laatste gelegenheid om elkaar vóór september te ontmoeten. Het hele team heeft bij de start van het schooljaar een gevarieerd programma voor u in petto.Prijzen: Lunch: leden: 25 € - niet-leden: 30 €.REGISTRATIE VIA ONDERSTAAND FORMULIER WORDT STERK AANBEVOLENwww.anrb-vakb.be > ledengedeelte > evenementen > maandelijkse lunches: maandelijkse superlunchVia e-mail op info@anrb-vakb.beBetaling dient te gebeuren vóór 5 juni (BE08 0689 4738 7913, mededeling: "lunch + datum")
PROVINCIAAL COMITÉ VLAAMS-BRABANT : Concert en receptie aan de villa Servais
De voorzitter en leden van het Provinciaal Comité Vlaams-Brabant van de V.A.K.B. organiseren een concert door een duo van cellist en pianist met muziek van Servais in het prestigieuze kader van de Villa Servais in Halle, Servaislaan 8, op donderdag 12 juni 2025 om 19.30 uur stipt. Voor verdere inlichtingen, Tel. na 19u: François & Dominique de Jonghe d'Ardoye 0476/54.45.30. of 02/356.86.41.

Onze Zoekertjes
Wilt u iets te koop aanbieden? Bent u op zoek naar de woning van uw dromen om te huren of te kopen? Heeft u een speciale dienst nodig?
Ontdek de rubriekszoekertjes van onze leden en voeg zelf uw zoekertjes toe.
Privatiseer het huis
De grote zaal
De Grote Zaal staat in het middelpunt van alle actie. Zij is versierd met een prachtige renaissanceschouw, wandtapijten van Aubusson en kroonluchters in Louis XV stijl, die de luchters van de Mazarine-bibliotheek nabootsen. Een zeer mooie trap leidt naar boven. Het is op deze magische plek dat de meest memorabele gebeurtenissen van de vereniging zijn ontstaan, wat gezorgd heeft voor onvergetelijke momenten voor sommige van onze leden.
De lounge van de jongeren
De JBA lounge is een polyvalente zaal. Deze gezellige en feestelijke ruimte is beschikbaar voor uw feesten of uw "lounge" momenten.
Vergaderzalen
Als lid kunt u onze vergaderzalen - en zelfs het hele gebouw voor grotere feesten - privatiseren. Caroline Siraut en haar team helpen u om de kleinste details om te toveren tot een onvergetelijke ervaring.
De eetkamer
Grenzend aan de grote zaal vindt men de eetkamer, een prachtige ruimte van bijna 70 m². De lambrisering aan de wanden verleent een uniek karakter aan deze ruimte.Een tweede, zeer discrete deur maakt het de cateraar mogelijk om alle gasten te kunnen bedienen zonder de circulatie van de genodigden te belemmeren.
De chinese lounge
De Louis XV-lounge met panelen in Chinese stijl bevindt zich op het gelijkvloers en geeft uit op het terras van het huis. Het parket is er verfraaid met mahoniehouten inlegstukken.
De bibliotheeklounge
De bibliotheeklounge, aan de ingang links, is een intieme en verfijnde ruimte. De kamer is versierd met houtwerk en volle boekenrekken, uitnodigend tot ontspanning of een gesprek. Een tweede - discrete - deur leidt naar de grote zaal en versterkt zodoende de doorstroming en de circulatie op het gelijkvloers.De bibliotheeklounge leent zich perfect voor diners in kleine groepen, waar u een gezellig moment kunt delen in een gedempte en warme sfeer.
Steun ons
Ontdek hoe u in alle vertrouwen diegenen kunt steunen die het echt nodig hebben.
U kunt werkelijk een verschil betekenen door SOLIDARITAS te steunen.
Uw gift is waardevol en wij zijn er u erkentelijk voor.
Een donatie doen