Deze website maakt gebruik van cookies. Essentiële en functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden geweigerd. Andere cookies worden gebruikt voor statistische doeleinden (analysecookies) en worden alleen geplaatst als u met de plaatsing ervan instemt. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.

02/12/2024

Een perfect huwelijk tussen passie en beroep

Diane Kervyn de Volkaersbeke, directrice van Antica Namur, heeft haar expertise in management en haar liefde voor kunst op ideale wijze gecombineerd. Zij had het geluk op te groeien in een gezin waar kunst en esthetiek een essentiële plaats innamen. Na haar diploma in business management volgde ze twee opleidingen in decoratieve kunsten aan Sotheby's Educational Studies in Londen. Haar huwelijk met een Florentijn verankerde haar definitief in de onschatbare artistieke rijkdom van de Città Eterna !

 

Philippe de Potesta: Welke criteria hanteert u elk jaar om exposanten te selecteren?

Diane Kervyn de Volkaersbeke: Elke deelname aan de beurs begint met een kandidatuuraanvraag, die goedgekeurd moet worden door een commissie van deskundigen. Wij hebben een strikt charter dat elke exposant zich verbindt te respecteren, in het bijzonder met betrekking tot de strenge selectie van de gepresenteerde werken. Voor elke editie zorgen we ervoor dat we elke aanvraag zorgvuldig onderzoeken, terwijl we een evenwicht bewaren tussen de verschillende specialiteiten om een gevarieerd en harmonieus palet aan te bieden.

Vóór de opening bezoekt een commissie van 30 experts de stands om een doorlichting uit te voeren: een strenge controle om de conformiteit en authenticiteit van de tentoongestelde werken te verifiëren. Dit proces zorgt ervoor dat bezoekers kunnen genieten van een kwaliteitsvolle ervaring.

Ph de P: Wat bezielt u het meest in de organisatie van zo'n evenement en alle kunstvormen die er tentoongesteld worden?

D.Kde V: Het bruisende van de zakelijke en organisatorische wereld mogen combineren met een diep artistieke omgeving is een bron van geluk. Het is de balans tussen professionaliteit en creativiteit die mijn passie voedt en een zin geeft aan mijn parcours.

Wat mij fascineert aan het organiseren van een beurs is de diversiteit van taken en uitdagingen die overwonnen moeten worden. Van het zoeken naar klanten tot de commerciële onderhandeling, het zoeken naar partners en sponsors, om nog maar te zwijgen over de communicatie en algemene coördinatie, elk aspect stimuleert mij. Ik waardeer het vooral dat ik als organisator kan werken in een omgeving waar kunst en esthetiek centraal staan in elk project. Ik hou van de grote rijkdom van inspirerende ontmoetingen met antiquairs, galeriehouders, kunstenaars en persoonlijkheden uit de kunstwereld die mij hun passie en hun expertise doorgeven.

Het mooiste vind ik om de vrucht van een jaar werk tot leven te zien komen: een geslaagde beurs, een prachtige omgeving, waar exposanten en bezoekers elke keer weer hun geluk vinden. Het vluchtige karakter van een beurs kan frustrerend zijn, want na enkele maanden van intensieve voorbereiding verdwijnt alles in een oogwenk! Dit laat echter ruimte voor nieuwe projecten, een hernieuwde dynamiek en de mogelijkheid om zichzelf te heruitvinden.

Ph de P: Welke inspanningen worden er geleverd om kunst en antiek onder de aandacht van jongeren te brengen?  Hebt u al nagedacht over het aanbieden van educatieve tools of specifieke initiatieven om een nieuwe generatie kunstliefhebbers aan te trekken?

D.Kde V: We blijven ambassadeurs van de antiquairs, maar hebben ons ook sterk georiënteerd op de twintigste eeuw (design, moderne schilderijen en beeldhouwwerken... ) en op de hedendaagse kunst, om in te spelen op de tendensen in de markt. Dankzij dit aanbod trekt de beurs een intergenerationeel en dynamisch publiek aan. Wij nodigen geregeld kunst- en schrijnwerkscholen uit om de beurs te bezoeken met hun docenten.

Om een nieuw cliënteel te sensibiliseren, organiseren wij bovendien verschillende rondleidingen voor groepen jongeren van 25 tot 30 jaar. Deskundigen, gidsen en antiquairs begeleiden hen door de beurs, tonen hen hun favorieten en delen hun expertise.

Ph de P: De ingewikkelde details van de oude werken contrasteren vaak met het gladde oppervlak van de hedendaagse en minimalistische werken die steeds meer aanwezig zijn in Antica Namur. Wordt dit gewaardeerd en positief ervaren door bezoekers?

D.Kde V: Deze diversiteit wordt door onze bezoekers als positief ervaren. Velen waarderen de rijkdom en de diepte van oude werken, waarbij elk detail een verhaal vertelt en traditioneel vakmanschap weerspiegelt. Hedendaagse en meer minimalistische kunst, met haar strakke lijnen en soms meer conceptuele benadering, trekt echter ook klanten aan die op zoek zijn naar nieuwe vormen van expressie en een modernere esthetiek. Deze diversiteit zorgt voor een interessante dynamiek, waarbij elke bezoeker zich kan identificeren met de ene of de andere stijl, of zelfs beide kan waarderen. Het stelt bezoekers in staat om creaties met zeer verschillende expressies te ontdekken en ermee te interageren. Dit samenwonen verrijkt de algehele ervaring van de beurs en biedt een gevarieerd palet aan, dat zowel liefhebbers van klassieke kunst als liefhebbers van hedendaagse trends tevreden stelt.

Ph de P: En tot slot, wat is de economische en culturele impact van de beurs en de invloed ervan voor de provincie Namen en daarbuiten?

D.Kde V: De stad Namen viert feest wanneer Antica haar deuren opent, een evenement dat meer dan 3 weken duurt (inclusief de opbouw van de beurs). Vlaggen van Antica wapperen trots in de stad en de horeca is booming. In november zijn de B&B's en restaurants van de stad vaak volzet, wat een enthousiaste klantenkring aantrekt. Exposanten of bezoekers die er te laat aan begonnen, moeten creatief worden en wegtrekken uit de stad om onderkomen te zoeken op het platteland of in nabijgelegen steden.

Ook de musea van de stad en de provincie Namen profiteren van deze toestroom, grotendeels dankzij hun aanwezigheid op de beurs, waar een stand speciaal aan hen is gewijd.

Het is belangrijk om de nadruk te leggen op alle tewerkstelling die stroomopwaarts gecreëerd wordt.  Een team van meer dan 60 mensen is namelijk verantwoordelijk voor de logistiek, de bouw, de montage en de inrichting van de stands, om nog maar te zwijgen over andere diensten zoals beveiliging, catering en natuurlijk het hele organisatieteam van Easyfairs. Bovendien is de Antica-beurs het paradepaardje op de beurskalender van de tentoonstellingshal Namur Expo.


We willen Philippe de Potesta bedanken voor dit artikel

 

 

Foto's